duminică, 23 iunie 2019

O mie sau un milion?...




De foarte multe ori m-am întâlnit cu întrebarea: „De ce unii oameni reușesc să devină milionari în dolari, iar alții nu?” Tu ce ai răspunde la această întrebare? 

Evident, dintr-un lot de persoane care vor răspunde la această întrebare-provocare, vom obține tot felul de răspunsuri, nu doar unul singur. Unii vor spune că milionarii în dolari sunt oameni cu stofă de afacerist, obișnuiți să se aventureze în tot felul de combinații și alianțe care să le aducă mereu tot mai mulți bani. Alții vor spune că milionarii în dolari sunt cei care, prin anumite conjuncturi norocoase, au reușit să ajungă la resurse financiare uriașe. 

Vor exista și răspunsuri care să amintească despre munca imensă a oamenilor deciși să devină milionari în dolari. De asemenea, mulți se vor grăbi să spună că milionarii în dolari sunt cei care riscă foarte mult și nu se tem să ia decizii radicale în ceea ce privește domeniul afacerilor. 

De fapt, care este răspunsul corect? Eu îți propun să facem acum un mic experiment imaginar. La acest experiment vor participa două persoane. Prima persoană se numește Victor. A doua persoană se numește Robert. 

Celor doi participanți la experiment le punem această întrebare: „Dacă ar fi să alegi între o mie de dolari pe care să îi primești acum și cu siguranță sută la sută și un milion de dolari după o anumită perioadă, dar fără să fii sigur dacă și când vei primi acel milion de dolari, ce vei alege?” 

Bun, acum să ne imaginăm că Victor alege să primească pe loc o mie de dolari. Alegerea lui are o motivare foarte simplă: ce-i în mână nu-i minciună. Victor preferă să fie pragmatic, realist, cu picioarele pe pământ. Mia de dolari este reală, este prezentă acum, nu în viitor. În plus, mia de dolari se oferă pe loc, fără alte discuții. Pentru a primi o mie de dolari, Victor nu are nevoie să își întocmească nu știu ce proiecte de viitor, să se înhame la tot felul de riscuri, să încaseze eșecuri, să facă încercări care să nu reușească. Nu. Banii pe loc, aici și acum. Cert, nu incert. Imediat, nu mai târziu. Într-o manieră sigură, nu cu riscuri. 

Oare cine ar putea să spună că alegerea lui Victor este greșită, dacă el se consideră un învingător, un om care a primit imediat ceea ce și-a dorit? A ales o mie de dolari, a primit o mie de dolari. A primit, nu a pierdut. Prin urmare, el este un învingător. Banii pe care acum, nu mai târziu, îi ține în mână, reprezintă un câștig, o victorie, o realizare palpabilă și care nu lasă loc niciunei discuții inutile. 

Robert, însă, gândește altfel. El analizează bine, bine această ofertă. El înțelege că i se pune în față o alegere extrem de importantă. Iar în această alegere există o miză deloc de neglijat: un milion de dolari. Desigur, miza celor o mie de dolari este și ea foarte tentantă, fiindcă o mie de dolari primiți pe loc, nu cine știe când, îți pot satisface anumite nevoi sau dorințe, fără să mai trebuiască să aștepți, să mai riști, să te mai lansezi în tot felul de proiecte dificile și cu bătaie lungă. 

Și totuși, Robert gândește ALTFEL decât Victor. El găsește puterea de a rezista tentației celor o mie de dolari câștigați ușor, rapid, fără efort, fără așteptare, fără risc. 

Și iată cum gândește Robert: 

„Înțeleg că aș putea primi pe loc o mie de dolari. În același timp, înțeleg că este posibil să primesc cândva un milion de dolari, dar nu este sigur că îi voi primi. Și nici măcar nu știu când anume îi voi primi, dacă îi voi primi. Dar știu că ESTE POSIBIL să primesc un milion de dolari. Alegerea trebuie să o fac acum, nu mai târziu. Asta înseamnă că trebuie să văd dincolo de prima tentație care mă încearcă. 

Dacă aș alege să primesc pe loc o mie de dolari, ar trebui să văd și ce anume voi face cu mia de dolari. Păi, ce aș putea face cu o mie de dolari? Poate că i-aș cheltui pentru a petrece într-o vacanță frumoasă, timp de câteva zile. Dacă aș face așa, după un timp eu aș avea doar o amintire din ce în ce mai palidă a zilelor frumoase ale vacanței, ca și cum nu ar fi fost acea vacanță. Iar mia de dolari, gata, nu mai este. S-a dus. Și cu ce am rămas? Doar cu o simplă amintire tot mai slabă. 

Sau, dacă aș alege să folosesc mia de dolari pentru a-mi cumpăra un telefon mobil mai bun, ce s-ar întâmpla după aceea? După un timp apare un alt model de telefon mobil, mult mai performant, iar telefonul meu va fi deja învechit. Numai că, evident, eu nu voi mai primi o altă mie de dolari, pentru a-mi cumpăra și acel model de telefon mobil de ultimă generație. 

Și iar mă întreb cu ce m-am ales, până la urmă. Cu nimic, de fapt. Mia de dolari s-a dus pe ceva trecător, iar eu am rămas cu o amintire a ceea ce a fost cândva. E ca și cum nu am rămas cu nimic concret. 

Și atunci, dacă eu tot nu rămân cu nimic în cazul în care aș alege să primesc pe loc mia de dolari, de ce să nu aleg milionul de dolari? 

Ce s-ar putea întâmpla dacă aleg milionul de dolari? Vor fi doar două variante posibile. 

În prima variantă, cea în care eu nu voi primi niciodată milionul de dolari, e la fel ca atunci când aș fi ales mia de dolari, unde am văzut că, până la urmă, tot cu nimic am rămas. 

În a doua variantă, cea în care eu chiar voi primi milionul de dolari, totul se schimbă. Viața mea va fi complet altfel. Prin urmare, asta trebuie să fac: aleg milionul de dolari.” 

Și uite așa Robert s-a decis. 

Prin acest experiment imaginar eu cred că am reușit să dau un răspuns la întrebarea „De ce unii oameni reușesc să devină milionari în dolari, iar alții nu?” 

Gândirea celor care devin milionari în dolari se aseamănă cu gândirea lui Robert, participantul la experiment imaginar descris mai sus. 

Tu cum alegi să gândești?

Claudiu Neacșu

Un comentariu:

  1. Eu aleg gîndirea lui Robert,gindesc ca e mai logică și cum ai spus si tu daca aș alege o mie de dolari i-aș cheltui si as rămîne doar cu amintiri .
    Felicitări!!!

    RăspundețiȘtergere

Aceiași nuntași…

Nunta poate fi un eveniment foarte plăcut. Este o ocazie excelentă de a reuni într-un singur loc mai mulți oameni care se cunosc între ...